đ [ET] 7. loengu lĂŒhikokkuvĂ”te
Tormist looks: kaos, Psalm 107 ja PĂŒhakirja pĂ€he Ă”ppimine
Selles sessioonis seome Jeesuse tormi vaigistamise (Mk 4:35â41) Iisraeli PĂŒhakirjaga ning pöördume seejĂ€rel praktilise suulise piiblijutustamise meetodi poole. Uurime muistset teemat âvesi = kaosâ, vaatleme, kuidas Jeesus selle tausta valguses oma identiteeti ilmutab, mĂ”tiskleme hirmu ja usu ĂŒle juhtimises ning harjutame lihtsat viisi peita Jumala SĂ”na sĂŒdamesse, et jagada seda selgelt ja kaastundlikult.
Markuse 4 ja Piibli âveeâkaoseâ motiiv
- Muistsed mĂ”ttemallid: ĂŒle muistse maailma sĂŒmboliseeris meri kaost â taltsutamatut, ohtlikku, tundmatut. See kultuuritaust teravdab, kuidas esimesed kuulajad tajusid Jeesuse meelevalla suurust tuule ja lainete ĂŒle.
- Heebrea kujutlus: Iisraeli loos kordub ikka ja jĂ€lle Jumala ĂŒlemvĂ”im kaootsete vete ĂŒle (Noa ja veeuputus; KĂ”rkjamere lĂ€bimine; Jordani ĂŒletus). Ainult Jumal taltsutab veed.
- Jeesuse vĂ€ide tegudes: Vaigistades tormi, osutab Jeesus millelegi enamale kui ilma kontrollile; Ta seisab kui see, kes on suurem kui kogu kaos. JĂŒngrite âsuur kartusâ sobitub selle Ă€ratundmisega: nad on Tema ligiolus, kellele isegi tuul ja meri on kuulekad.
- Psalmi 107 kĂ”la: LaevaÂmehed hĂŒĂŒavad tormis, Jumal vaigistab lained ja viib nad ihaldatud sadamasse. Ehkki Mk 4 psalmi nimetust ei maini, aitavad paralleelid âlaiemalt lugedaâ ning nĂ€ha, kuidas Jeesus kehastab Jumala pÀÀstvat mustrit.
Hirm, usk ja juhi sĂŒda
JĂŒngrid sĂŒĂŒdistavad: âKas Sa ei hooli, et me hukkume?â Jeesus vĂ”iks vastata vihale vihaga, lahkuda vĂ”i lasta tormil möllata. Selle asemel Ta vaigistab tormi ja seejĂ€rel Ă”petab. Pane tĂ€hele: kui hirm on kĂ”rge, on usk madal; kui usk tĂ”useb, taandub hirm. Tark harjumus tormides: ĂŒtle valjusti tĂ”de, mis asendab sĂŒĂŒdistuse â âJeesus, ma tean, et Sa hoolidâ â ja tegutse Tema sĂ”na najal.
Ăpetuslik lugu: kingitused teerajal
Vanas kĂŒlas naaseb mees jĂ”ukana ja lubab âteel jĂ”e ÀÀrdeâ kingitusi oma tĂ”elistele sĂ”pradele.
- RĂŒhm 1 (kiire ja umbusklik): nad tormavad jĂ”eni, ei mĂ€rka kingitusi ja kuulutavad andja valetajaks. Ootused, rutt ja umbusk pimestavad.
- RĂŒhm 2 (hajevil): nad lahkuvad teelt, et analĂŒĂŒsida mulda â siiras pingutus, kuid rajalt maas, lahus andjast ja kogukonnast.
- RĂŒhm 3 (usaldav ja tĂ€helepanelik): nad kĂ”nnivad aeglaselt, usaldades andja iseloomu, ja leiavad teel palju kingitusi (eemaldatud takkad, kĂ”rvale tĂ”stetud puu, toit).
Ăppetund: iga piiblilugu on rada, millel on aarded. Need, kes usaldavad Andjat ja liiguvad aeglaselt silmad lahti, leiavad selle, mille Ta on sinna asetanud.
Suuline piiblijutustamine: lihtne Ôppimisprotsess
- Palveta. Palu Vaimul aidata Sul Jumala SÔna Ôppida. See on Tema SÔna ja Talle lÀheb korda, et Sa selle vastu vÔtaksid.
- Loe lugu valjusti. Kaasa mitu meelt â silmad (nĂ€ha), kĂ”rvad (kuulda), suu (rÀÀkida). VĂ”i kuula audiopiiblit, jĂ€lgides samal ajal teksti.
- Sulge Piibel ja ĂŒtle lugu vĂ€lja. RÀÀgi nii palju, kui mĂ€letad, loomulikus keeles. Ăra tardu lĂŒnkade pĂ€rast; hoia stseen ja jĂ€rgnevus koos ning lihvi iga korraga.
Kasu kehastusest: kujutlus ja kehakeel
- Kujutle nagu filmi. Sule silmad; pildista paiku, nÀgusid, liikumisi. Lase stseenil elada oma mÔttes.
- Kasuta kĂ€si, nĂ€gu ja hÀÀlt. Ćœestid, tempo ja tooni muutused, tunde vĂ€ljendus. TĂ”silugu, mida esitatakse ĂŒhetooniliselt, kaotab tĂ€hendust; kehastatud esitlus teeb selle selgeks.
Harjutuslugu #1: Lesknaise Ă”li (2Kn 4:1â7)
Tuummoment (harjutuseks): Prohveti lesk seisab silmitsi vĂ”laga, mis Ă€hvardab orjastada tema pojad. Eliisa kĂŒsib, mis tal on (âĂ”lianumâ), juhib laenama palju nĂ”usid, ukse sulgema ja valama. Ăli tĂ€idab kĂ”ik nĂ”ud ja peatub, kui enam ei ole. Ta annab aru; Eliisa ĂŒtleb: âMĂŒĂŒ, maksa vĂ”lad ja elage ĂŒlejÀÀnust.â
Olulised detailid, mida hoida
- Lesknaise appihĂŒĂŒd, tema mehe Issanda kartus ja vĂ”lausaldaja Ă€hvardus tema kahe poja suhtes.
- Eliisa kĂŒsimused (âMida ma sulle teen? Mis sul on?â) ja tema vastus (âmitte midagi⊠peale Ă”lianumaâ).
- Laena palju nÔusid; sulge uks; pojad toovad nÔusid; ta valab; tÀis nÔud pannakse kÔrvale.
- âToo veel ĂŒksâ â âPole enamâ â Ă”li jÀÀb seisma.
- Aruanne âJumala meheleâ; korraldus mĂŒĂŒa, tasuda ja elada ĂŒlejÀÀnust.
Kuidas klassis harjutasime
- Voor 1: Kuula korra; ĂŒks vabatahtlik jutustab kohe ĂŒmber.
- Voor 2: Kuula silmad kinni ja kujutle; teine ĂŒmberjutustaja pĂŒĂŒab lisada möödunud detaile.
- Voor 3: Kuula ja lisa kĂ€eliigutused; jutusta koos ĆŸestide ja varieeritud hÀÀlega.
Nipp: Parenemine on ootuspÀrane. Esimesel korral detaile vahele jÀtta on tavaline; teisel ja kolmandal lÀheb paremaks. Hoia sisutruudust isegi siis, kui sÔnastus on loomulik.
Harjutamine Markuse 4:35â41 pĂ”hjal
- Kanna edasi kĂ”ik stseeni detailid (Ă”htu; âLĂ€ki teisele kaldaleâ; teised paadid; Jeesus magab peaalusel; appihĂŒĂŒd âKas Sa ei hooli?â; âRahu, vaikiâ; kĂŒsimused hirmu ja usu kohta; jĂŒngrite suur kartus).
- PĂ€rast tĂ€psust otsi âaardedâ: emotsioonid paadis, tehtud valikud, Jeesuse kutse vaikiv tĂ”otus, mida lugu nĂ€itab Jeesusest, ja kuidas hirm/usk pĂ”imuvad.
- Sild ellu: asenda sĂŒĂŒdistus usaldusega; rÀÀgi Jeesuse sĂ”nu oma jĂ€rgmisel âtormilâ.
Ălesanded ja vihjed
- RÀÀgi tĂ€na ĂŒks harjutatud lugu mĂ”nele pĂ€ris inimesele (pereliige, sĂ”ber vĂ”i vĂ€ikegrupp).
- Nimeta koht, kus oled kiusatud âteeÀÀrsetest kingitustestâ mööda tormama. Mida otsustad aeglustada ja mĂ€rgata selle nĂ€dala kirjakohas?
- Kirjuta ĂŒks tĂ”elausung, mida tormides valjusti öelda (nt âJeesus, ma tean, et Sa hoolidâ).
KokkuvÔte
- Jeesuse tormi vaigistamine toob esile Piibli veeâkaose motiivi ja aimab Ps 107 mustrit: Jumal kuuleb, vaigistab ja toob sadamasse.
- Juhid vastavad sĂŒĂŒdistusele mitte kaitseseisuga, vaid hoolimise ja usku kasvatava Ă”petusega.
- Iga PĂŒhakirja lugu on rada kingitustega neile, kes usaldavad Andjat ja liiguvad tĂ€helepanelikult.
- Lihtne tsĂŒkkel â palveta, loe valjusti, jutusta â koos kujutluse ja kehastusega viib SĂ”na lehelt inimesse, et seda vĂ”iks ustavalt jagada.