Viiesammuline suuline jutustamine: Targa NĂ”uandja kĂŒsimused ja rakendamine pĂ€riselus

Selles sessioonis tĂ€psustame kogu viiesammulist suulise piiblijutustamise protsessi, nĂ€itame, kuhu mahuvad Targa NĂ”uandja kĂŒsimused, ning demonstreerime, kuidas liikuda avastamisest konkreetse rakenduseni nii usklike kui ka veel uskmatute kuulajate jaoks. Kasuta neid mĂ€rkmeid vĂ€ikegruppides, evangelistlikes vestlustes ja jĂŒngerdamiskontekstis.

Viis sammu lĂŒhidalt

  1. RÀÀgi lugu. Anna selge ja energiline jutustus koos liigutuste, miimika ja hÀÀletööga. Hoia avatud Piibel nÀhtaval; kui kinni jooksed, vaid siis piilu korraks teksti.
  2. Kutsu vabatahtlik ĂŒmber jutustama. Palu kellelgi kohe „nii hĂ€sti kui mĂ€letab” lugu ĂŒle rÀÀkida. Kui keegi ei soovi, lase kĂ”igil pöörduda naabri poole ja teha paaris-ĂŒmberjutustus — see langetab rÀÀkimisbarjÀÀri.
  3. KĂ”nni tagasi lĂ€bi lihtsate vihjetega. Aita rĂŒhmal lugu rekonstrueerida lĂŒhikeste, faktiliste kĂŒsimustega (jah/ei, tĂ”ene/vÀÀr, lĂŒnktekst). EesmĂ€rk: parandada lisad ja vĂ€ljajĂ€etud kohad ning kinnistada tĂ€psus — mitte tĂ”lgendus.
  4. Otsi aarded. NĂŒĂŒd too mĂ€ngu Targa NĂ”uandja kĂŒsimused (allpool), et nĂ€htavale tuua taipamised, mille Jumal on teksti seadnud.
  5. Rakenda aarded. Pööra avastused elatud vastusteks, kasutades lihtsat rakenduskava (allpool).

Ajastus: Enamik inimesi vajab aruteluks vÀhemalt kahekordset kuulamist. Kui aeg on vÀga napp, vÔib 2. sammu vahele jÀtta, ent Àra liigu 1. sammust otse 4. sammuni.

4. samm: Targa NĂ”uandja kĂŒsimused (avastamiseks)

  • Mida öeldi?
  • Mida tehti?
  • Milliseid valikuid tehti? Millised muud valikud olnuks vĂ”imalikud?
  • Millised olid tulemused? (vahetud ja pikemaajalised)

SĂŒdame fookus: EesmĂ€rk on mĂ”ista tegelaste sĂŒdant. KĂŒsi aeg-ajalt: „Sellest, mida nad ĂŒtlesid/teg id/valisid (vĂ”i ei valinud) — mida me Ă”pime nende sĂŒdame ja motiivide kohta?”

NĂ€ide aardest tormiloos (Mk 4:35–41)

  • Vahtlus (aardekild): JĂŒngrid seadsid kahtluse alla, kas Jeesus hoolib. See paljastab kriisis kahtlustava sĂŒdamehoiakuga lĂ€henemise Jeesusele.

5. samm: Lihtne rakenduskava

  1. Kas see juhtub tÀna? (Alusta laialt.)
  2. Mis on nÀited? Nimetage konkreetsed, tÀnapÀevased olukorrad.
  3. Aga sina vĂ”i keegi, keda tunned? (Liigu Ă”rnalt „sealt” → „siia”.)
  4. Mida Ôppida jÀrgmiseks korraks? SÔnasta tÔde, mida sarnases olukorras praktiseerida.

NĂ€ide tormiaardest: Ka tĂ€napĂ€eva jĂŒngrid vĂ”ivad kannatuse, kaotuse vĂ”i vastamata palve keskel kahelda Jeesuse hooles. JĂ€rgmine kord harjuta tĂ”e valjusti tunnistamist („Jeesus, ma tean, et Sa hoolid”) ja vali sĂŒĂŒdistuse asemel usaldus.

Rakendamine veel uskmatute jaoks

Kui kuulajad ei usu veel Jeesusesse, sĂ”nasta avastatav aare nii, et see haakuks ĂŒhise inimkogemusega.

  • Alternatiivne aare (tormilugu): Teekonnal olevad inimesed kohtavad tĂ”siseid raskusi („elu tormid”).
  • Rakenda sama kavaga:
    • Kas see juhtub tĂ€na? (Jah.)
    • NĂ€ited: vĂ”lad, haigus, vĂ€hk, pankrot, Ă”nnetused, kuritegu, lĂ€hedase surm, töökaotus, abielu kokkuvarisemine.
    • Aga sina/keegi, keda tead? (Kutsu, Ă€ra suru.)
    • Mida vĂ”iksime loost Ă”ppida jĂ€rgmise raskuse jaoks? (Ava uks Temale, kes vaigistab tormid.)

Paindlikkus pÀriselus

  • VĂ”imalik, et jĂ”uad ainult 1. sammuni. Pastoraalses vĂ”i kriisihetkes vĂ”ib piisata ĂŒhest hĂ€sti Ă”pitud loost. See vĂ”ibki olla kogu selle pĂ€eva „jagamine”.
  • Hoia lood „sĂŒdame taskus”. Sageli toob Vaim meelde sobiva loo. Mida rohkem lugusid oled internaliseerinud, seda valmis­valmim oled hetke teenima.

NĂ€idisjuhtumid loo valikuks

  • Varustamine moslemi kontekstis: Jumal annab kaljust vett (2Ms 17) — pilt Jumalast, kes hoolib janustest — avas huvi ja jĂ€tkuvestluse.
  • Maarja ja Marta (Lk 10:38–42) ning pÀÀste: Vestlus stressist ja prioriteetidest sillaks armu juurde: enamikus religioonides palvleja annab; evangeeliumis Jumal annab ja palvleja vĂ”tab vastu. Isegi ootamatu lugu vĂ”ib osutada pÀÀsteni.

Kus see meetod eriti hÀsti teenib

  • JĂŒngerlus ja vĂ€ikegrupid: Jagage toitu, rÀÀkige lugu, kĂ”ndige lĂ€bi viis sammu.
  • Noortetöö ja kultuuridevaheline evangelism: Paljud peavad otsest „surm/taevas” lĂ€henemist pealetĂŒkkivaks; kĂŒsimus „Kas ma vĂ”in sulle ĂŒhe loo rÀÀkida?” kutsub osalema ilma vastandamiseta.
  • ÜldpĂ”himĂ”te: See on ĂŒks tööriist teiste seas, kuid kaasab ainulaadsel moel kujutlusvĂ”imet, valikuid ja kogukondlikku osalust.

Olulised tÀpsustused

  • 3. samm kasutab ainult lihtsaid faktilisi vihjeid. JĂ€ta Targa NĂ”uandja kĂŒsimused 4. sammu jaoks.
  • Kordus kasvatab kindlust. PĂ€rast kolme kokkupuudet (rÀÀgi, ĂŒmberjutustus, tagasikĂ”nd) on enamik rĂŒhmi valmis aruteluks.
  • Kultuuriteadlik rakendus. Liigu ĂŒldisest isiklikuni tempos, mis sobib inimese ja olukorraga.

KokkuvÔte

  • Viis sammu viivad rĂŒhma tĂ€psest ĂŒmberjutustusest sĂŒdame tasandil avastamiseni ja konkreetse kuulekuseni.
  • Targa NĂ”uandja kĂŒsimused (öeldi, tehti, valikud, alternatiivid, tulemused) toovad nĂ€htavale motiivid ja aitavad leida „aarded”.
  • Rakenda avastusi nelja edeneva kĂŒsimusega: kas juhtub tĂ€na, nĂ€ited, sina/keegi tuttav, mida harjutada jĂ€rgmisel korral.
  • Kohanda aaret uskmatute jaoks, ole kriisis paindlik ja hoia lood „sĂŒdame taskus”, et teenida hetke Jumala SĂ”naga.
Last modified: Thursday, 16 October 2025, 9:59 AM