PIO371 - Jesaja
Section outline
-
Kursuse eesmärgid:
- Jesaja raamatu terviklikkuse mõistmine
- Jesaja raamatu väärtustamine
- Uus kindlus Jesaja raamatu alusel jutlustamiseks või õpetamiseks
Õpiväljundid
Kursuse läbinud õppija
oskab selgitada raamatu ülesehitust ja seda, kuidas selline struktuur teenib raamatu üldist sõnumit,
tunneb raamatu peamisi teoloogilisi rõhuasetusi,
oskab teistele Jesaja sõnumit edasi anda.Õppeaine maht: 2 EAP
Semester: kevad 2025
Õppejõud: Dr. John N. Oswalt john.oswalt@asburyseminary.edu
-
-
Best format for Mobile ebook reading apps and eReader devices (Amazon Kindle and others)
267.6 kB -
Original text. Webapp
-
Automaattõlge. Parim formaat mobiilse e-raamatu lugemisrakenduste ja eReader-seadmete (Amazon Kindle ja teised) jaoks.
342.4 kB -
Automaattõlge. Webapp.
-
Автоматический перевод. EPUB - лучший формат для мобильных приложений для чтения электронных книг и устройств eReader (Amazon Kindle и другие).
294.7 kB -
Автоматический перевод. Webapp.
-
-
Suletud: laupäev, 10. mai 2025, 23.59 PM
-
Suletud: reede, 30. mai 2025, 23.59 PM
-
-
Vali soovitud tõlke audio. -> 🎧
Vali soovitud subtiitrid -> CC-
PÜHADUS JA TEENIMINE
Jesaja on Vana Testamendi teoloogiliselt ja kirjanduslikult mõjukaim prohvet. Esile tõusevad Jumala pühadus, arm ja õiglus, mis loovad aluse inimese kutsumisele. Teenimine on keskne teema, mis hõlmab usaldust, armu ja õiglast eluviisi. Raamat moodustab sisuliselt ja struktuurselt ühtse terviku. -
AJALOO KESKEL JA TULEVIKKU VAADATES
Jesaja raamat käsitleb kolme suurt kriisi: Assüüria ohtu, Babüloonia vangipõlve ja Pärsia aegset tagasipöördumist. Neis olukordades kerkib küsimus, kas Jumala tõotused on jätkuvalt kehtivad. Loengus rõhutatakse, et kogu Jesaja raamat on kirjutatud ühtse sõnumina, ka tulevastes kriisides elavatele inimestele. Pöördepunktiks on prohveti isiklik kohtumine Jumala pühadusega, mis muudab kogu perspektiivi. -
USALDUS JA LAPSENÄOLINE TÕOTUS
Inimliku päästmise võimetus, usaldamatus ja jumalik alternatiiv – Jumala pääste tuleb ootamatul viisil. Jumala vägi avaldub nõrkuses ja Tema tõotus ilmub läbi lastesümbolite: Shear-Yashub, Immaanuel, "laps on meile sündinud". Ahazi kriis paljastab, et miski, mida usaldatakse Jumala asemel, pöördub lõpuks inimese vastu. Jumala viimane sõna pole häving, vaid pääste – neile, kes Tema peale loodavad. -
INIMLIK KUNINGAS VÕI JUMALIK KUNINGAS
Loeng käsitleb peatükke 13–35, kus on neli suurt osa: rahvaste hukkamõist, maailma suurte jõudude tühisus, ootamatus ja lootus, kui usaldatakse Jumalat. Jumal kutsub mitte lootma Egiptusele ega ühelegi rahvale, sest need kõik viivad kõrbe – Jumal võib aga kõrbe muuta aiaks. Babylon ja teised rahvad on vaid tööriistad Jumala käes, tõelist ajalugu kirjutab Jumal. Jumal õpetab ootamist, sest alles ootamise lõpuks on inimene valmis täielikult usaldama Teda. -
ÄRA TUGINE INIMLIKULE VÕIMULE
Peatükid 28–32 toovad välja viis „häda” hüüet, mis paljastavad juhirolli kriisi ja usalduse valed sihtmärgid. Juhtide purjusolek, tühised kokkulepped Egiptusega ja usaldus sõjaväe jõusse võrreldakse Jumala ootava halastusega. Tõeline tugevus peitub rahus, meeleparanduses ja ootamises – aga rahvas ei taha oodata. Jumal ootab, kuni inimene tuleb mõistusele ja pöördub Tema poole, sest ainult Jumal on õiglane Kuningas ja päästja. -
KES ON TÕELINE KUNINGAS?
Lõigud Jesaja 32–35 toovad esile Jumala tõotatud kuninga ja Vaimu tulemise, mille tulemuseks on õiglus, rahu ja elu muutus. Vastandina sellele seisab vale lootus: inimeste peale lootmine viib hävinguni, mille sümboliks on kõrb (Edom). Kuid kui Jumalat usaldatakse, pöörab Ta kõrbe viljakandvaks aiaks ja avab tee, millel kõnnivad vaid lunastatud. Loeng lõpeb tugeva kutsega usaldada Jumalat, mitte rahvaste jõudu – sest ainult Jumal taastab oma korra. -
HISKIJA JA USALDUSE PIIRID
Jesaja 38–39 näitavad, et üksik hetk usalduses ei asenda eluviisi, mis põhineb pideval usaldusel Jumala vastu. Hezekia palve toob kaasa elu pikendamise ja tunnustuse, kuid tema hilisem auahnus ja relvastuse esitlemine Babüloonia saadikutele reedab usalduse kadu. Loeng rõhutab, et Hezekia pole tõotatud valitseja Jesaja 9-st – inimlik headus pole piisav maailma päästmiseks. See valmistab teed järgmisele osale, kus otsitakse tõelist Messiat ja tutvustatakse eluviisi, mida kannab arm ja püsiv usaldus. -
AINULT JUMAL ON PÄÄSTJA
Jesaja 40–48 kinnitab, et ainult Jumal suudab ennustada tulevikku, päästa rahva ja kanda neid kogu elu jooksul. Babüloni uhkus ja ebajumalate võimetus ilmestavad kontrasti Jumala ainulaadsusega – tema tahte täitumist ei suuda keegi peatada. Iisrael on kutsutud mitte unustama oma valikut ja olema tunnistaja Jumala ainuvõimu kohta. See loeng kutsub usaldama Jumala armu, mis ei hülga, vaid kannab ja taastab. -
ARM JA TÕELINE SULANE
Peatükid 40–48 näitavad, et Iisraeli kannatus pagenduses ei tähenda hülgamist, vaid puhastavat armu. Jumal on ainus, kes suudab päästa ja kanda oma rahvast, erinevalt tühistest ebajumalatest ja eksitavast inimtarkusest. Iisrael on kutsutud jääma ustavaks tunnistajaks ja mitte sulanduma maailmasüsteemi. Tõelise muutuse toob Sulase töö – Tema, kes võimaldab patustel saada Jumala teenijateks. -
KAHE SULASE LUGU
Jesaja 49–55 kirjeldab kahte sulast: pattu langenud Iisrael, kes vajab päästmist, ja tundmatu Jumala sulane, kelle kaudu see pääste saab teoks. Tõeline lunastus ei tähenda ainult naasmist Babülonist, vaid tagasipöördumist Jumala juurde, mille teeb võimalikuks kannatav ja kuulekas Sulane. Tema roll on taastada Jumala kord maailmas ja olla valguseks rahvastele. Tema töö, mitte inimeste väärikus, on aluseks kutsele astuda Jumala uude liitu. -
KANNATAV SULANE JA KUTSE USALDUSELE
Jesaja 52:13–53:12 on prohvetiraamatu kõrghetk: Jumala kannatav sulane toob patuste eest lepitusohvri. Tema alandamine ja kannatus viivad võiduni, mida jagatakse kõigi rahvaste seas. Loeng rõhutab, et selle ohvri valguses kõlab kutse: “Tule, kõik janused,” mis avab pääsetee mitte ainult Iisraelile, vaid kogu maailmale. See ei ole ainult pääsemine, vaid kutse saada osa Jumala lunastusplaanist kogu inimkonnale. -
ÕIGLUS JA SULASE ISELOOM
Jesaja 56–66 keskne sõnum on see, et Jumal soovib luua rahva, kelle elus peegeldub Tema iseloom. Inimene ei suuda ise saavutada õiglust – Jumal ise tuleb sõdalasena, et võita patt ja kinkida oma rahvastele oma õigus. See kutsub üles tõelisele meeleparandusele, mitte religioossele enesekindlusele või välistoimingutele. Jumala eesmärk ei ole lihtsalt päästa, vaid kujundada meid õigeks maailma pärast – et rahvad näeksid Tema au meie eludes.
-