Section outline

  • Vali soovitud tõlke audio. -> 🎧 
    Vali soovitud subtiitrid -> CC
    • SISSEJUHATUS JA SUHTLUS TEOLOOGIANA
      Fookus: Jumal on „suhtlev Jumal“ ning Jeesus kui Sõna kujundab meie arusaama õpetamisest ja jutlustamisest. Piiblitekstid Ps 29 ja Jh 1 rõhutavad Jumala kõne väge; Lk 24:44–48 tõstatab küsimuse, kas Pühakiri osutab Kristusele või Kristus Pühakirjale. Praktiline töö: kuula/loi 1Ms, 2Ms, Lk, Ap ja Ilm, kasuta materjali „Master Storyteller“, osalus arvestab 30% ning kalendris on 11. november (interaktiivne) ja 3. detsember (pikendatud kohtumine).

    • JEESUS KUI SUHTLUSE TEOLOOGIA VÕTI
      Fookus on alustada teoloogiat Jeesusest kui “hermeneutilisest võtmeist”: 1Ms 1, Ps 29 ja Jh 1 näitavad, et Jumal loob rääkides—loomine ja kommunikatsioon kuuluvad kokku. Käsitletakse nelja suhtlustaset (avalik, väikegrupp, isiklik, sisemine) ja Jeesuse eeskuju: Mäejutlus ja sünagoog, seletused jüngritele, vestlused Nikodeemuse ja samaarlannaga, Kolmainsuse palvekeel (Jh 17) ja Ketsemani. Juhtumiuuringuks on Lk 10 lugu Jeesusest ja seadusetundjast—keeruline, kuid oluline vestlus “igavese elu” teemal—mille põhjal rühmades kaardistada suhtlusvalikud ja suhtleja iseloomujooned.

    • JEESUS KUI SUHTLEJA: KÜSIMUSED, KAASATUNDLIK SÜDA JA LOOLINE KEELEPRUUK
      Arutelu toob esile Jeesuse viisi vastata küsimusele küsimusega, et kaasvestleja (seadusetundja) saaks rääkida oma pädevusvaldkonnast—see on empaatiast ja austusest kantud suhtlusviis. Tekstipõhisest ja propositsioonilisest arutluskäigust liigutakse teadlikult loo jutustamisele (Hea samaarlane), sest lugu kõnetab südant, loob kujutluspilti ja võimaldab mitmekihilist tähendust. Lugu toimib korraga näitena, kehastusena ja identiteediloona ning kutsub jutlustajaid/õpetajaid harjutama kolme oskust: head küsimused, sõnumiga kooskõlas elu ja oskus kasutada lugusid.

    • SUULISUS, SÜMBOLID JA VAIMU VÄGI SUHTLUSES
      Tekst rõhutab “suulisuse” ja kehastatud sõnumi jõudu: Jumal kõneleb mitte ainult teksti, vaid ka hääle, keha, piltide, laulude, rituaalide ja aegade kaudu (nt telk, Sukkot, hingamispäev), et inimene kuuleks, näeks ja tajuks Teda mitme meele kaudu. Jeesus on telkimise täitumus ja kirik on Püha Vaimu eluaseme märgiks—see nihutab fookuse pelgalt lugemisest terviklikule osadusele, kus jutustamine, sümbolid ja laul kujundavad identiteeti. Ap 2 näitab, et Vaim täidab ja paneb kõnelema; tõeline autoriteet kuulutuses sünnib Vaimu täiuslikust valitsusest meie elu üle.

    • SUULINE PIIBLIJUTUSTAMINE JA JUHTUMI ANALÜÜS (2KN 6)
      Liigutakse teoloogiliselt raamilt praktilisele: õpitakse oralset piiblijutustamist, kus lugu jutustatakse, retellitakse ja läbitakse koos lihtsate küsimustega, et sisu „elaks“ jutustaja südames. Näiteloona jutustatakse ujuvast kirvest (2Kn 6), kaardistatakse valikud ja tunded ning rõhutatakse täpsust detailides, mitte sõna-sõnalt päheõppimist. Rakenduses tõstetakse esile algatusvõimelised „õpilased“ ja alandlik juht (Eliisa), ning hoiatatakse “ilma kirveterata vehkimise” eest—vajalik on oma „kirvest“ teritada (oskused, Vaimu juhtimine).

    • SUULINE PIIBLILUGU: 5-SAMMULINE MEETOD
      Kordamislugu kirjeldab viit sammu: 1) jutusta lugu, 2) vabatahtlik retellib, 3) jaluta küsimustega lugu koos grupiga uuesti läbi, 4) otsi „aarded“ ehk tõed, 5) rakenda ellu. Markuse 4:35–41 näitel kaardistatakse Jeesuse ja jüngrite valikud, rõhutatakse täpsust (kõik detailid, mitte sõna-sõnalt) ja lihtsaid, kiiresti vastatavaid küsimusi. Arutelu sõnastab ka emotsioonid tormi keskel (hirm, paanika, frustratsioon) ning toob rakenduse: Jeesus kutsub, olukorrad võivad muutuda ebastabiilseks, kuid kutse eeldab usaldust.

    • VESI, USALDUS JA SUULINE PIIBLIJUTUSTAMINE
      Mark 4 „tormi vaigistamine“ haagib muistse „kaose veega“ ja psalmidega (sh Ps 107), rõhutades, et ainult Jumal valitseb vett; Jeesus ilmutab end selle sama meelevallaga. Õpetus liigub mõistuspärasest seletusest loosse ja praktikasse: usaldus, aeglane „teerajal“ vaatlemine ning südame kujundamine lugude kaudu. Loo õppimise sammud on: palveta, loe valjult, sule raamat ja räägi mälu järgi, kasuta meeli ja kehakeelt, korda ja jaga lugu teistega.

    • TARGA NÕUANDJA KÜSIMUSED: KUIDAS LOOD AVAVAD SÜDAME
      Praktikas jutustatakse ja ümberjutustatakse lugu koos liigutuste ja miimikaga, et „panna see südame taskusse“. Pikkade lugude puhul jaota osadeks; harjuta kuni ~80% kindluseni ja proovi kellegagi. „Targa nõuandja“ tööriist küsib igas lõigus: taust/kontekst; mis öeldi/tehti; millised valikud; millised alternatiivid; millised lühi- ja pikaajalised tagajärjed. Rakendus 2Kn 4 loole: valikud paljastavad südame; Elisa on ligipääsetav ja kaastundlik juht, kes ei „võta probleemi üle“, vaid suunab naist oma ressurssidele; naise usk, alandlik abi küsimine ja hilisem aruandmine näitavad küpsust.

    • PRAKTIKUM: LUGU ÕPIB SÜDAMES ELAMA
      Eesmärk on panna tänane õpe kokku: õpi väikegrupis üks piiblilugu, kasuta „Targa nõuandja“ küsimusi ja jaga seejärel lugu teisele rühmale. Töökorraldus: ~15 min loo õppimiseks (jutusta, jutusta uuesti kujutlus- ja käeliigutustega), siis mine loos aeglaselt sügavuti (mis öeldakse/tehakse, millised valikud/alternatiivid, tulemused) — eelistame sügavust laiusele. Harjutame „misjonäri“ vahetust rühmade vahel; online’is töötame jaotustubades. Lood rühmadele: 1Ms 1:1–5; 2Kn 8:1–6; Mk 12:41–44; Lk 10:38–42.

    • VIIS SAMMU JA “TARKA NÕUANDJA” KÜSIMUSED — PRAKTILINE RAKENDUS
      Korda: (1) jutusta lugu, (2) lase vabatahtlikul retellida, (3) jaluta lihtsate küsimustega lugu läbi, (4) otsi “aarded” tarkade nõuandja küsimustega (mis öeldi/tehti, millised valikud ja alternatiivid, tulemused, mida see paljastab südame kohta), (5) rakenda: kas see juhtub täna, millised näited, kas minuga/kellegagi tuttavast, mida õppida järgmiseks korraks. Sama loogika toimib ka uskmatutega: defineeri “aare” üldisemalt (nt “elus on tormid”) ja vii vestlus nende kogemustele. Harjuta “südame taskusse” kogutud lugusid, et valida sobiv lugu olukorra järgi; jutustamine toimib jüngerluses, väikestes gruppides ja kuulutuses paremini kui pelk töövihik.

    • PIME BARTIMEUS JA LOOLINE JUTLUSTAMINE
      Jutustus pimedast Bartimeusest (Mk 10:46–52) näitab, kuidas „Jeesus, Taaveti Poeg“ äratab usaldust, julgustab nime panema oma vajadusele ja toob päästva tegutsemise—lugu ise kannab kutset hüüda valjemini, kui „rahvas“ vaigistab. Näidatakse, kuidas jutlustada lugu ka siis, kui kogudus tagasi ei vasta: kõnni stseenid läbi küsimustega (mis öeldi/tehti, millised valikud, tulemused) ja lase kuulajatel ette kujutada tegelaste südant. Rõhutatakse fookust ühele loole (mitte hüppamist paljude kirjakohtade vahel) ning tasakaalu: alusta narratiivist ja toeta hiljem kirjade õpetustega.